Nakkilasta Bordeaux’hon – ammattitaitokilpailut kuuluvat kaikille

Keväällä 2016 kaksi sataedulaista päättivät lähteä erityistä tukea tarvitseville tarkoitettuun kansainväliseen ammattitaitokilpailuun, toinen kilpailemaan ja toinen valmentajaksi ja tuomariksi. Sataedu ei ole erityisoppilaitos. Erityistä tukea tarvitsevien ammattitaitokilpailut on kuitenkin tarkoitettu myös yleisten oppilaitosten HOJKS-opiskelijoille.

Keväällä parikymppinen Enni-Maija Ahovaara opiskeli Sataedun Nakkilan toimipaikassa kuvallisen ilmaisun perustutkintoa ja kilpaili ammattitaidon MM-kilpailussa Abilympicsissa Ranskassa. Ahovaaran lajina oli julisteen suunnittelu ja valmentajana hänen opettajansa Kirsi Liljeroos. Liljeroos myös tuomaroi kilpailua paikan päällä Ranskan Bordeaux’ssa.

Yhdessä ammatillisten oppilaitosten kanssa Skills Finland lähetti Abilympicsiin yhdeksän nuorta opiskelijaa ja lisäksi valmentajia ja tuomareita. Sataedun lisäksi mukana oli kolme erityisoppilaitosta: Ammattiopisto Luovi, Kiipulan ammattiopisto ja Validia Ammattiopisto. Suomesta valittiin joukkueeseen nuoria erityisoppilaitosten opiskelijoita ja opiskelijoita, joille on tehty HOJKS eli henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma.

Kansainvälinen kokemus innoitti opiskelemaan kieliä

Enni-Maija Ahovaara oli osallistunut jo ennen Abilympics-kilpailua kotimaisiin TaitajaPLUS- ja SAKUstars-kilpailuihin ja tuonut niistä mitaleja kotiin.

– Kilpailuissa olen saanut uusia kavereita, Ahovaara kertoo.

Kansainvälisen kilpailun myötä myös kielten opiskelu on alkanut kiinnostaa häntä.

– Enni-Maija oli innoissaan kilpailupäivien ohjelmasta ja siitä, että hän pääsi tutustumaan moniin eri maiden kilpailijoihin. Myös Suomen maajoukkueen henki oli tosi hyvä, valmentaja Kirsi Liljeroos kertoo.

Palkintoina onnistumisia ja opintosuorituksia

Ahovaara suoritti kilpailussa huippuosaajana toimimisen opintokokonaisuuden. Se on kilpailutoimintaa varten räätälöity 15 osaamispisteen tutkinnon osa ammatillisissa opetussuunnitelmissa.

– Opiskelijalle kertyy tietysti osaamista kisoissa ja tuo tutkinnon osa on luonteva tapa tunnustaa osaaminen ja kirjata osaamispisteitä, Liljeroos sanoo.

Tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksia ovat muun muassa kyky sopeutua muutoksiin ja ratkoa ongelmia, kyky kommunikoida asiakkaan kanssa vähintään yhdellä vieraalla kielellä ja oman osaamisen uudistaminen ja arvioiminen.

– Skills Finlandilta Teija Ripattila oli arvioimassa opiskelijan suoritusta työelämän edustajana, minä opettajana, Liljeroos kertoo. – Me molemmat olimme sitä mieltä, että jos opiskelija lähtee kansainvälisiin kisoihin ja hoitaa ne kunnialla läpi, hän on ansainnut arvosanaksi K3:n eli kiitettävän.

Suomen joukkue ei ollut asettanut kilpailijoilleen mitalitavoitteita. Liljeroos pitää kilpailuun osallistuneiden suomalaisten opiskelijoiden tasoa hyvänä, vaikka suomalaiset jäivätkin ilman mitaleja. Hän kuvaa ammattitaitokilpailua upeaksi ja hyvätunnelmaiseksi tapahtumaksi.

– Tärkeintä ovat osallistuminen ja ammatillisen koulutuksen edistäminen, ja se, että koulutus kuuluu kaikille, Liljeroos summaa.

Abilympicsiin osallistuminen oli avartava kokemus hänelle yleisen oppilaitoksen opettajana.

– Oli upeaa nähdä, miten kilpailijat tekivät huikeita suorituksia erilaisista rajoitteista huolimatta. Kilpailutöiden taso oli yhtä korkea kuin muissakin kansainvälisissä ammattitaitokisoissa, hän kertoo.

Liljeroos kannustaa myös muita opettajia tarttumaan ainutlaatuiseen tilaisuuteen.

– Jos saa mahdollisuuden, kisoihin kannattaa ehdottomasti lähteä mukaan, oli sitten erityisoppilaitoksesta tai ei. Kokemus kansainvälisistä kisoista ja tuomaroinnista sekä keskustelu muiden oman alan valmentajien kanssa oli mielenkiintoista. Opiskelijalle osallistuminen toi lisää kansainvälistä kokemusta ja samalla kiitettävän suorituksen huippuosaajana toimiminen -tutkinnon osaan. Oppilaitos sai näkyvyyttä, positiivista huomiota ja kilpailukokemusta, hän summaa kotiintuomisia.

Kirsi Liljeroos valmensi opiskelijaansa Enni-Maija Ahovaaraa kilpailuun usein perusopetuksen lomassa. Kuva: Anniina Koivuranta

Suomesta oli kilpailijoiden lisäksi mukana Skills Finlandin tukitiimi, valmentajat ja tuomarit sekä muita ammatillisen koulutuksen toimijoita.


International Abilympics järjestetään neljän vuoden välein, ja joukkueiden valmentamisen ja lähettämisen lisäksi Skills Finland osallistuu aktiivisesti kilpailun kehittämiseen. Kilpailuihin osallistutaan, koska ne ovat väline nostaa ammatillisen erityisopetuksen tunnettuutta ja arvostusta maailmalla sekä lisätä yhteistyötä oppilaitosten ja työelämän välillä. Lisäksi ne synnyttävät uudenlaisia verkostoja ja parantavat nuorten mahdollisuuksia työelämässä.

 

Teksti: Liina Luukkonen

Powered by Aava 3