Skip to main content

Digitaalinen valmennusalusta tukemaan ammattitaitokilpailujen valmennusta

Web Technologies -lajin ekspertti Margit Tennosaar kehitti opinnoissaan konseptin alustalle, jota voidaan hyödyntää minkä tahansa lajin valmennuksessa.

TENNOSAAR.jpgMargit Tennosaar

  • Lehtori, Web Technologies -ekspertti, Business College Helsinki.
  • Yli 15 vuoden kokemus ammattitaitokilpailuista valmentajana, ekspertinä ja kilpailutoiminnan kehittäjänä. Toimii WorldSkills Web Technologies -eksperttinä ja EuroSkills Skill Advisor -roolissa.
  • Taustaa yksityiseltä sektorilta UX/UI-suunnittelijana ja front-end-kehittäjänä, jossa yhdistyvät muotoilu ja teknologia.
  • Palkittu Vuoden ohjaajana (2015) ja Vuoden opettajana (2012) Virossa.
  • Vapaa-ajalla tasapainoa tuovat juoksu, vaellus ja matkustaminen sekä maalaaminen, videopelit, lukeminen ja jatkuva oppiminen.

Miksi kilpailuvalmennus tarvitsee digitalisaatiota?

Ammattitaitokilpailuihin valmistautuminen on intensiivinen prosessi, joka vaatii paitsi teknistä osaamista myös pitkäjänteistä harjoittelua, palautteen tehokasta hyödyntämistä ja kokonaisuuden hallintaa. Olen nähnyt läheltä, kuinka sitoutuneita kilpailijat ja valmentajat ovat huipputason saavuttamiseen. Ja samalla, kuinka haastavaa on hallita kaikkea kertynyttä tietoa ja harjoittelusuunnitelmia eri kanavissa. Kilpailuvalmennuksen kehittäminen on ollut minulle pitkään tärkeää, erityisesti valmennusprosessin systematisoinnin ja selkeyttämisen näkökulmasta.

Ammattitaitokilpailut osana uraani

Työskentelen Business College Helsingissä opettajana, toimin WorldSkills-kilpailuissa Web Technologies -lajin eksperttinä ja EuroSkills-kisoissa Skill Advisor -roolissa. Ammattitaitokilpailut ovat olleet osa elämääni yli 15 vuoden ajan. Olen toiminut valmentajana ja ekspertinä sekä kehittänyt kilpailujen sisältöjä ja valmennusprosesseja niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla.

Ammattitaitokilpailut tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää ja soveltaa ammatillisia taitoja todellisissa työelämän tilanteissa. Samalla harjoittelu ja kilpailut tuovat esiin kehitysalueita, jotka auttavat kilpailijoita ja valmentajia keskittymään olennaiseen. Vuosien valmennuskokemuksen jälkeen olen tunnistanut selkeän tarpeen digitaalisille työkaluille, jotka tukisivat kilpailuvalmennusta. Miten kaikki harjoitteluun liittyvä tieto, palaute ja kehitys voitaisiin koota yhteen paikkaan niin, että se palvelisi sekä kilpailijoita että valmentajia parhaalla mahdollisella tavalla?

Paluu korkeakouluopintoihin

Oma polkuni alkoi graafisen suunnittelun ja web-kehityksen opinnoista Virossa. Halusin ymmärtää, miten digitaalisia palveluita suunnitellaan ja rakennetaan, ja web-kehitys tarjosi siihen täydellisen mahdollisuuden.

Vuosien työelämäkokemuksen jälkeen halusin viimeistellä korkeakoulututkintoni ja haastaa itseni akateemisesti uudelleen. Suoritin Haaga-Helia Ammattikorkeakoulussa liiketoiminnan teknologioiden YAMK-tutkinnon, erikoistuen digitaalisen liiketoiminnan mahdollisuuksiin. Päätin opiskella suomeksi, vaikka se ei ole äidinkieleni. Tämä toi lisähaasteen, mutta samalla mahdollisti sen, että sain syventyä alan käsitteisiin uudella tavalla.

Opiskelussa parasta oli käytännönläheisyys. Se, että pystyin soveltamaan oppimaani suoraan aitoihin projekteihin. Opin, miten teknologia ja käyttäjäkokemus yhdistyvät, ja ymmärsin, että paras tapa kehittyä on jatkuva käytännön tekeminen ja oppiminen.

Digitaalinen valmennusalusta kilpailijoille

Opinnäytetyöni syntyi tarpeesta kehittää Suomen ammattitaitomaajoukkueen valmennusprosessia. Opinnäytetyössäni "Developing a Digital Training Platform Concept for International Vocational Skills Competitions" tutkin, miten digitaaliset työkalut voisivat parantaa kilpailuvalmennusta.

Linkki opinnäytetyöhön (Theseus.fi)

Ammattitaitokilpailujen valmennusprosessi on laaja, ja siihen kertyy ajan myötä valtava määrä tietoa, harjoituksia ja palautetta. Tämä tieto on hajallaan eri alustoilla, mikä tekee edistymisen seuraamisesta haastavaa. Halusin selvittää, voisiko digitalisaatio tehdä valmennuksesta selkeämpää, systemaattisempaa ja läpinäkyvämpää.

 

customer journey.jpg

Valmennusprosessi on pitkäkestoinen ja sisältää kilpailua edeltävän, kilpailun aikaisen ja kilpailun jälkeisen vaiheen, jotka otetaan huomioon valmennusalustan syklissä.

Tutkimuksessani hyödynsin palvelumuotoilun menetelmiä ja haastattelin kilpailijoita, valmentajia ja eksperttejä heidän tarpeidensa ymmärtämiseksi. Näiden pohjalta kehitin konseptin digitaaliselle valmennusalustalle, joka yhdistää harjoittelusuunnitelmat, palautteen ja edistymisen seurannan yhteen järjestelmään.

 

skills overview.png

Tutkimukseen osallistui yhteensä 39 osallistujaa Suomen ammattitaitokilpailujen maajoukkueesta.

Miten tämä konsepti tukee kilpailuvalmennusta?

Alusta tarjoaisi kilpailijoille ja valmentajille selkeän rakenteen harjoitteluun, auttaisi hahmottamaan kehitystä ja tukisi oppimista tarjoamalla visuaalisen kokonaiskuvan valmennusprosessista. Kaiken tiedon keskittäminen yhteen paikkaan tekisi harjoittelusta tavoitteellisempaa ja tehokkaampaa, hyödyttäen sekä valmentajia että kilpailijoita.

 

tracking training progress.png

Tärkein valmennusalustan ominaisuus on digitaalinen päiväkirja, joka yhdistää harjoitussuunnitelman ja kalenterin ja on kaikkien tiimin jäsenten käytettävissä ja seurattavissa.

Tämä konsepti ei ole vain teoreettinen, sillä tutkimukseni osoitti, että tällaiselle työkalulle on selkeä tarve. Kilpailuvalmennuksen digitalisointi voi parantaa läpinäkyvyyttä, tehostaa tiedonkulkua ja auttaa kaikkia osapuolia seuraamaan kehitystä. Kuitenkin tärkeintä on, että teknologia toimii tukena. Se ei korvaa valmentajien ja kilpailijoiden työtä, vaan auttaa rakentamaan ja selkeyttämään harjoittelua.

Seuraavat askeleet – Konseptin vieminen käytäntöön

Seuraava askel on kehittää konseptia eteenpäin ja selvittää, miten se voitaisiin toteuttaa käytännössä ammattitaitokilpailujen valmennuksen tueksi. Kilpailuympäristö kehittyy jatkuvasti, ja valmennuksen on pysyttävä sen mukana. Digitalisaatio tarjoaa loistavia mahdollisuuksia kehittää valmennusprosessia, ja toivon, että tulevaisuudessa tätä konseptia voidaan hyödyntää osana Suomen kilpailuvalmennusta.