Vau-efektiä opetukseen livevalmennuksen avulla
Skills-lajipäällikkö Kirsi Vesalainen kehitti floristiikkalajin valmennustiimin kanssa konseptin, joka mahdollistaa lajin verkostoitumisen ja uuden oppimisen hauskalla ja yksinkertaisella tavalla.
Vehkanna-kukkakaupan perustaja Hanna Vehkalampi esitteli viisi erilaista kimppua luokalliselle Gradian opiskelijoita, mutta virtuaalisesti myös kahdeksalle muulle oppilaitokselle. Kuvat: Kirsi Vesalainen ja Katri Gummerus.
Floristiikkalajin Skills-lajipäällikkö Kirsi Vesalainen mietti viime keväänä lajipäällikkökoulutuksessa, millaisen kehittämistehtävän hän ottaisi tehtäväkseen osaksi juuri alkanutta lajipäällikkökauttaan.
Floristiikassa on hyvin toimiva valmennusverkosto ja ydintiimi, jonka kanssa suunnittelu aloitettiin: Skills-lajipäällikkö Kirsi Vesalaisen (Livia) lisäksi Skills-huippuvalmentajat Leila Alamiekkaoja (Keuda), Tuija Näriäinen (Keuda), Tiina Räihä (Keuda) ja Katri Gummerus (Gradia).
– Halusimme luoda valmennustavan, johon olisi helppo osallistua erilaisista tavoitteista ja lähtökohdista käsin. Osa oppilaitoksista valmistautuu kilpailuun, mutta koulutuksia voi hyödyntää myös tavallisessa opetuksessa, Kirsi kertoo.
Reaalikoulutuksella ekstraa opiskelupäivään
Suunnittelun kautta idea valmennuksesta alkoi muotoutua. Virtuaalisesti livenä Teamsin kautta järjestettävä sarja koulutuksia, johon floristiikan opettajat voisivat osallistua ympäri Suomen yhdessä opiskelijoidensa kanssa. Kouluttajina toimivat alalla menestyneet ammattilaiset.
Toiveena oli, että mahdollisimman moni osallistuisi koulutukseen reaaliaikaisesti, sillä se lisää tapahtuman tuntua ja vahvistaa verkostoa. Koulutuksen tallenne toimitettiin kaikille vastaanottajille. Lisäksi suljettuun Facebook-ryhmään lisättiin kuvia ja videoita tehdyistä töistä, tekniikoista ja työvaiheista.
Ensimmäisen valmennuksen kouluttajana toimi Hanna Vehkalampi, kukkasidonnan kaksinkertainen suomenmestari, entinen Taitaja-kilpailija ja Vehkanna-kukkakaupan perustaja.
– Nimekkään kouluttajan käyttäminen lisää valmennuksen arvoa ja tuo myös opiskelijan oppimishetkeen oman vau-efektinsä. Opiskelijat saavat tämänkaltaisista koulutuksista esikuvia siitä, mihin omalla alalla voi edetä. Samalla viedään osaamisen tasoa hieman ylemmäs kuin aivan tavallisessa luokkaopetuksessa.
Valmennuksesta aiheutuvat kustannukset jaetaan osallistuvien oppilaitosten kesken. Lisäksi osallistujien kustannettavaksi tulee materiaalipaketti erialaisista kukista ja tarvikkeista, jotka tarvitaan koulutuksessa esiteltyjen töiden tekemiseen.
Livian opiskelijat työstivät kimppuja havaintoesityksen pohjalta. Kuvat: Kirsi Vesalainen ja Katri Gummerus.
Ideoita, rohkeutta ja käytännön vinkkejä
Kirsillä on hyvät verkostot floristiikan opettajista Suomessa. Sähköpostilista on itse koottu, ja sitä on täydennetty vuosien varrella esimerkiksi Taitajassa sekä muissa alan tapahtumissa tavattujen kollegoiden yhteystiedoilla.
– Positiivinen yllätys oli, että valmennushetkeen osallistui paljon sellaisia oppilaitoksia, jotka eivät ole aikaisemmin olleet aktiivisia. Mukana ensimmäisessä virtuaalikoulutuksessa oli peräti yhdeksän oppilaitosta. Tarkoituksena olikin, että tilaisuuteen olisi helppo osallistua myös pienillä resursseilla ja erilaisilla tavoitteilla. Kaikki eivät osallistu valmistautuakseen kilpailuun. Tehtävät ovat sellaisia, että niitä on helppo soveltaa eritasoisille opiskelijoille perustutkinto-opiskelijoista ammatti- ja erikoisammattitutkintolaisiin.
Myös opiskelijat olivat erilaisesta opetustavasta mielissään.
– Opin, että pitää ajatella isosti laatikon ulkopuolelta ja kokeilla rohkeasti erilaisia tapoja. Hannan työt olivat oikeaa taidetta ja oli ihan mahtavaa päästä osallistumaan! Kokeilin juttuja itsekin paljon rohkeammin, kertoo puutarha-alan perustutkinnon opiskelija Anna Allen (Livia), joka osallistuu myös Taitaja2022-semifinaaliin.
Samoilla linjoilla oli myös Livian puutarha-alan ammattitutkinnon osatutkinto-opiskelija, Taitaja2022-semifinalisti Johanna Kantonen.
– Opin valmennushetkessä hyödyllisiä tekniikoita rakenteiden tekemiseen ja sain runsaasti käytännön vinkkejä myös kilpailutilanteeseen. Tässä opetustyylissä koin, että on helpompi tehdä muistiinpanoja. Opetusta oli helppo seurata, koska se oli ytimekästä ja kaikille osallistujille tasapuolista, ympäri Suomen.
Myös opettajat peukuttivat.
– Taitaja-semifinaaliin osallistuvat opiskelijamme olivat ihan täpinöissään ja vaikuttuneita oppilaitosten välisestä yhteistyöstä. Samaa mieltä olen minäkin. Oli hienoa nähdä Hannan huipputason demoja. Olemme mielellämme jatkossakin mukana näissä valmennusdemoissa, kommentoi Työtehoseuran kouluttaja Tiina Eskelinen.
Tavoitteena koulutusten sarja
Tulevaisuudessa valmennuksia on tarkoitus jatkaa. Kommentteja pyydetään tarkalla korvalla osallistujilta ja konseptia muokataan niiden mukaan. Tekniikkaa hiotaan paremmaksi, sillä esimerkiksi kuvanlaadussa oli parantamisen varaa. Valmennuksia voi olla myös erityyppisistä aiheista; esimerkiksi henkisestä valmentautumisesta, esiintymisestä, lehdistön kohtaamisesta tai somessa näkymisestä.
– Vinkiksi muille lajeille antaisin, että kannattaa miettiä tarkkaan, mikä omassa alassa on sellainen osa-alue, joka voisi toimia tämän tyyppisessä konseptissa. Ympärillä kannattaa olla hyvä porukka, sillä yksin projekti olisi liian raskas pyörittää. Ja lopuksi – ei kannata hioa ensimmäistä kertaa täydellisesti huippuunsa. Uskokaa omaan tekemiseenne ja antakaa mennä!
Lisätietoja
Kirsi Vesalainen
Skills-lajipäällikkö, floristiikka
kirsi.vesalainen@livia.fi