Skip to main content

Yhdeksäsluokkalaiset tutustuivat ravintola-alaan junioreiden tarjoilijakilpailussa

Ravintolapalvelu-lajin pitkäaikainen ekspertti ja valmentaja Tuija Auramo järjesti tammikuun lopulla Gradian ravintola Priimuksessa Taitaja2020-kilpailun tarjoilijoiden semifinaalin yhteydessä Junior-tarjoilija-kilpailun. Yhdeksäsluokkalaisille suunnatun kilpailun tarkoituksena on lisätä ammatillisen koulutuksen vetovoimaa ja yhteistyötä peruskoulujen kanssa.

Idean sain kahdesta kansainvälisestä kilpailusta. Viime keväänä olin asiantuntijatehtävissä Viron kansallisessa ammattitaitokilpailussa ja siellä näin, kuinka peruskoululaiset olivat innoissaan eri lajialueilla olevista heille suunnatuista tehtävistä. He muun muassa tekivät lettikampauksia, arvioivat limsapullon energiamäärää sokeripalojen avulla, valmistivat leivonnaisia sekä tekivät kukista kortteja ja koristeita. Idea vahvistui WorldSkills Kazan -kilpailussa elokuussa, jossa yksi Young Skills -laji oli Restaurant Service. Yhdistin nämä kaksi ideaa ja näin syntyi Junior-tarjoilija-kilpailu.

Kilpailukutsu lähetettiin Jyväskylän alueen peruskoulujen oppilaanohjaajille ja kotitalousopettajille. Kilpailu herätti kovasti kiinnostusta, mutta lyhyen ilmoittautumisajan vuoksi kilpailuun ilmoittautui vain kolme osallistujaa.

Järjestelyt tehtiin yhdessä tarjoilijoiden semifinaalien järjestelyjen kanssa niin, että kaikilla oli sama aikataulu, avajaiset, huoltajien ohjelma ja niin edelleen. Tehtävät tein yhdessä kollegani Riitta Tiaisen kanssa. Kilpailun johtajana ja päätuomarina toimi EuroSkills- ja WorldSkills -kilpailija Suvi Minkkinen. Ikänsä ja taustansa vuoksi Suvi on erinomainen esikuva peruskoululaisille.

Hyvää palautetta ja kehittämisideoita

Kisa sujui oikein mukavissa merkeissä. Kilpailijat ja huoltajat olivat tyytyväisiä päivään. Käytännön järjestelyt toimivat hyvin, tehtävien taso oli sopiva sekä kilpailun henki oli kannustava ja innostava. Myös asiakkailta tuli hyvää palautetta.

Tällä kertaa kilpailun markkinointi aloitettiin liian myöhään, joten seuraavalla kerralla se tulisi aloittaa aikaisemmin. Tehtävät voisi suunnitella yhdessä jonkun peruskoulun kotitalousopettajan kanssa.

Kilpailu toi uutta toimintaa Priimus-kampukselle ja yksi semifinaalikilpailijan huoltaja kommentoikin, että ”hyvä idea, saako kopioida?”. Kilpailu oli hyödyllinen myös peruskoulun ja Gradian yhteistyön kannalta. Heti seuraavalla viikolla tuli pyyntö järjestää juhlakatteiden opetusta kahdelle peruskouluryhmälle. Nämä juhlakateopetukset toteutetaan vielä maaliskuussa.

Tapahtuma oli niin hauska ja mielenkiintoa herättävä, että kehittäisin mielelläni kilpailua yhdessä kollegoideni kanssa ja järjestäisin uuden Junior-tarjoilija-kilpailun taas ensi vuonna.

Ysiluokkalaisille sopivia tehtäviä

Junior-tarjoilija-kilpailuissa oli viisi eri tehtävää:

Tehtävä 1.

Kilpailija kattaa pöydän, ottaa asiakkaat vastaan ja tarjoilee asiakkaiden tilauksen annetun ohjeen mukaisesti kahdelle hengelle. Asiakkaat ovat tilanneet pääruoan ja jälkiruoan. Lisäksi tarjoillaan leipää ja voita. Ruokajuomana kotikalja ja jäävesi.

Tehtävä 2.

Tunnistustehtävä Kilpailija tunnistaa tavanomaisia tarjoilu- ja keittiövälineitä sekä tuotteita; esim. tarjotin, käsiliina, sokerikko, kermakko, fariinisokeri, kanelitanko, lime jne.

Tehtävä 3.

Lautasliinataitos Kilpailija taittelee kaksi omavalintaista servettitaitosta.

Tehtävä 4.

Kierrätysmateriaalitehtävä Kilpailijan tehtävänä oli tunnistaa uusiotuotteeseen käytetty ”materiaali”.

Tehtävä 5.

Energiatehtävä Kilpailijan tehtävänä on arvioida, paljonko limsapullossa on sokeria paloina.

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide