Skip to main content

WorldSkillsin ammattitaitostandardien kehittämistyö jatkuu

WorldSkills-kilpailujen lajit ja niiden tehtävät perustuvat yhdessä määriteltyihin ammattitaitovaatimuksiin (WorldSkills Occupational Standards). Suomi on vahvasti mukana kehittämistyössä.

Yhdessä määritellyt ammattitaitovaatimukset eli standardit antavat kilpailijoille yhtenäiset lähtökohdat ja auttavat kansallisia joukkueita valmistautumaan kilpailuihin. WorldSkillsin standardit julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2012.

Tutkintovaatimukset eivät ole sama asia kuin ammattitaitovaatimukset

Jokaisella WorldSkillsin 89 jäsenmaalla on omat kansalliset ammattitaitovaatimuksensa samaan tapaan kuin Suomessa on Opetushallituksen vahvistamat tutkintojen perusteet. WorldSkills-kilpailussa eri maiden vaatimukset tulee yhdistää niin, että kilpailuun osallistuminen on mahdollista kaikille jäsenmaille.

WorldSkillsin ammattitaitovaatimukset eivät kuitenkaan ole sama asia kuin tutkintovaatimukset. Molemmat kyllä perustuvat osaamistavoitteisiin, mutta ammattitaitovaatimukset painottavat enemmän työmarkkinoiden kysyntää ja todellisia työtehtäviä.

Tutkintovaatimukset vs. ammattitaitovaatimukset  Eri maiden TUTKINTOVAATIMUKSET: Keskittyvät tarjontaan (koulutetut henkilöt). Valmistavat työelämään tai uralle. Korostavat laajoja taitoja ja tietoja. Noudattavat koulutusjärjestelmien viitekehyksiä.  WorldSkills AMMATITAITOVATIMUKSET:  Keskittyvät kysyntään (työn vaatimukset). Kuvastavat todellisia työtehtäviä. Korostavat tiettyihin työtehtäviin liittyviä taitoja. Noudattavat työmarkkinoiden hierarkioita.  Mistä hämmennys johtuu? Ammattitaitovaatimuksia käytetään tutkintovaatimusten suunnittelussa, joten sisällöt voivat olla samankaltaisia. Molemmat perustuvat osaamistavoitteisiin. Tutkintovaatimukset tunnetaan paremmin, joten WSOS voidaan olettaa samanlaiseksi.  Tärkein ero: Ammattitaitovaatimukset keskittyvät työhön. Tutkintovaatimukset sisältävät työn ja laajempia tavoitteita.

Standardit päivitetään laajassa yhteistyössä

Standardit päivitetään kahden vuoden välein yhteistyössä eri alojen kilpailuasiantuntijoiden, oppilaitosten ja yritysten kanssa. Päivitystä koordinoivassa WSOS-työhmässä on mukana Jenny Shackleton, Sally Messenger, Eija Alhojärvi ja Teija Ripattila.

Ryhmä jakaa vastuut eri kilpailulajien standardien päivittämisestä yhteistyössä eri maiden asiantuntijoiden kanssa. Työssä huomioidaan eri maiden koulutuskäytännöt sekä yritysten ja alan tulevaisuuden tarpeet. Lisäksi jokaisen WorldSkills-kilpailun jälkeen lajin keskeisille toimijoille lähetetään kysely standardien mahdollisesta päivittämistarpeesta. Lajien ekspertit välittävät omien yrityskontaktiensa yhteystiedot työryhmälle ja näin kehittämistyöhön saadaan mukaan myös mahdollisimman monen yrityksen näkökulma.

Lisäksi WSOS-työryhmän jäsenet osallistuvat selvityksiin tekoälyn hyödyntämisestä standardien kehittämisessä. WorldSkills Internationaliin palkataan vuoden 2025 aikana standardityöstä vastaavat henkilöt ja ryhmä osallistuu heidän rekrytoimiseensa.

Standardien päivittämisen lisäksi WorldSkills tekee samalla myös työtä lajivalikoiman (skills portfolio) uudistamiseksi. Tämä tarkoittaa uusien lajien mukaan ottamisen lisäksi myös sen päättämistä, mistä lajeista voidaan luopua tai mitä lajeja voidaan yhdistää. Parhaillaan työryhmän käsiteltävänä on 26 uutta lajiehdotusta. Lopulliset päätökset tekee WorldSkillsin yleiskokous. WorldSkills on pyytänyt ryhmään kiinnostuneita eri maista. Suomesta ryhmään on ilmoittautunut Tapio Kattainen, jolla on pitkä kokemus kilpailutoiminnasta eri rooleissa, esimerkiksi Taitaja2017-kilpailupäällikkönä, Skill Advisorina, eksperttinä ja Taitaja-päätuomarina.

Osallistuminen hyödyttää myös Suomea

Vuonna 2024 Skills Finlandin huippuvalmennuspäällikkö Teija Ripattila on ollut mukana asiantuntijana standardien kehittämisessä. Skills Finland on saanut työhön Ami-säätiön avustusta. Vuoden 2025 alusta alkaen Teijan työajasta WorldSkills-työlle on varattu kaksi päivää viikossa, josta puolet WorldSkills Internationalin palkkaamana.

–Suomi on mukana vahvasti, sillä tapamme yhdistää ammatillisen koulutuksen kehittäminen ja kilpailutoiminta eivät ole itsestäänselvyys kaikkialla. Meillä on siitä siis hyviä esimerkkejä ja kokeiluja jaettavissa muille maille, Teija sanoo.

–Haluamme olla mukana vaikuttamassa siihen, miten ammattitaitovaatimukset eri lajeissa määritellään kansainvälisellä tasolla. Se auttaa ammattitaitomaajoukkueen valmentautumisessa. Tässä työssä meidän jokaisella ekspertillä on myös tärkeä tehtävä. Lisäksi saamme Suomeen eksperttien kautta uusinta tietoa oppilaitoksiin ja yrityksiin, mikä vahvistaa kilpailutoiminnan vaikuttavuutta, Teija kertoo standardityöhön osallistumisen hyödyistä.

Lisätietoja

Teija Ripattila

Huippuvalmennuspäällikkö
040 455 2020
teija.ripattila@skillsfinland.fi