Tiedote: Nuoret taitajat loistavat kilpaa!

Ammattitaidon SM-kilpailun Taitajan toinen päivä laittaa kilpailijoiden ammattitaidon koetukselle, sillä kilpailupäivä on pitkä; aamu yhdeksästä ilta kuuteen. Joensuu Areenalla ja sen ympäristössä on nähty upeita suorituksia ja keskittynyttä tekemisen meininkiä! Taitavat nuoret ovat todella saaneet loistaa kilpaa!

taitaja2019tiedote3.jpg

Maalaus ja tapetointi, Vilma Unga (Ammattiopisto Lappia) Kuva: Milja Putkonen / Karelia ammattikorkeakoulu / Skills Finland

− Tapahtuma on ammatillisen koulutuksen näyteikkuna ja kehittäjä. Kilpailu kannustaa nuoria näyttämään ja käyttämään osaamistaan ja on loistava tapa syventää ammattitaitoa ja vahvistaa itsetuntoa jo opintojen aikana. Oppilaitoksille ja opettajille Taitaja on hyvä tilaisuus päivittää tietoja ja taitoja, luoda uusia kontakteja yritysmaailmaan ja toisiin oppilaitoksiin. Kun opitaan muilta ja saadaan uutta intoa omaan työhön, opetuksen laatu pysyy hyvänä, sanoo Skills Finland ry:n puheenjohtaja, opetusneuvos Seija Rasku opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

Taitaja-kilpailu tarjoaa nuorille ainutlaatuisen oppimisen paikan. Vuonna 2015 ravintolakokkilajin finaalissa kilpaillut Pyry Räty on kokenut Taitaja-kilpailun ponnahduslautana omalla urallaan ravintolamaailmassa.

− Kilpailu nosti ammattiylpeyttäni ja paineensietokykyä. Kaikki valmentautumisessa ja kilpailutilanteessa saatu oppi on ollut arvokasta! Ammattitaitokilpailu on merkittävä myös CV:ssä ja sillä erottuu joukosta, ravintola Palacessa Helsingissä kokkina toimiva Pyry Räty painottaa.

− Olen päässyt kartuttamaan työkokemusta niin Suomessa kuin kansainvälisestikin alan huippuravintoloissa. Nälkä kasvaa syödessä ja tällä alalla on hyvät mahdollisuudet kilpailla jatkossakin!

Taitaja9 on yläkoululaisten juhlaa

Ammattiin opiskelevien lisäksi myös yläkoululaiset pääsevät näyttämään taitojaan Taitaja-tapahtumassa. Joensuun jäähallissa riittää vipinää aamusta saakka, kun yli sata kilpailijaa kannustusjoukkoineen pääsee vauhtiin Taitaja9-finaalissa. Kilpailussa kolmihenkiset joukkueet ratkaisevat kädentaitoa ja ryhmätyötaitoja vaativia tehtäviä ratakilpailuna, jossa nopein ja näppärin voittaa. Joensuussa nähtävät 36 joukkuetta olivat karsiutuneet finaaliin ympäri maata järjestettyjen paikallis- ja aluekilpailujen kautta. Kaikkiaan niihin osallistui lähes 6600 yläkoululaista.

Tapaa Taitajat torilla!

Yleisölle avoin Tavataan torilla! -tapahtuma käynnistyy klo 18.15 Joensuun torilla. Luvassa on musiikkia ja Joensuun kaupungin tarjoamaa lavaohjelmaa.

Taitaja2019-kilpailujohtaja Anne Karppinen

Taitaja-päällikkö Jarmo Linkosaari, Skills Finland ry