D5 Asiakaspalvelu ja myynti / Retail Sales

Asiakaspalvelun ja myynnin ammattilaiset työskentelevät vaihtelevissa tehtävissä kaupan alalla. Työpaikkana on usein myymälä, toimisto tai muu ympäristö, jossa ollaan tekemisissä asiakkaiden kanssa. Menestyminen työssä vaatii monipuolista osaamista asiakaskohtaamisista, tuotteiden myynnistä, markkinoinnista, kustannustietoisuudesta ja visuaalisesta myyntityöstä.

Kilpailussa mitataan osaamista esillepanosta, asiakaspalvelutaidoista, tuotteiden myymisestä erilaisille asiakkaille sekä työvälineiden hallinnasta. Ongelmanratkaisutaidot ja soveltaminen ovat arkipäivää sekä työssä että ammattitaitokilpailuissa.

Kilpailija Siiri Simpanen

Omnia

Opiskelen tällä hetkellä Omniassa merkonomiksi. Suoritan samalla kaksoistutkintoa ja työskentelen vaatekaupassa.

Aikaisempaa kisakokemusta minulla on Taitaja-kilpailusta 2019. Taitaja2020-kilpailuun osallistun asiakaspalvelu ja myynti -lajiin kansainvälisenä kilpailijana.

Hain mukaan EuroSkills-joukkueeseen haastaakseni itseäni ja nähdäkseni, minne omat taitoni riittävät.

Valmentaudun tulevaan kisaan valmentajieni kanssa, ja myös työpaikkani on mukana valmennuksessa.

Parasta ammatissani on olla tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa. On hienoa, että jokainen päivä on täysin erilainen. Pääsen ratkaisemaan erilaisia ongelmatilanteita, joista opin joka kerta jotain uutta.

Tavoitteet ovat minulla aina korkealla, mutta suurin tavoitteeni kilpailussa on tehdä suoritus, josta voisin itse olla ylpeä. Odotan matkasta mahtavaa kokemusta!

Varapääekspertti Konsta Ojanen

WinNova

Ekspertti toimii lajin asiantuntijana ja tuomarina EuroSkills Graz 2020 -kilpailussa ja siihen valmistauduttaessa.

Valmennustiimiin kuuluu myös lajipäällikkö Sampo Niskanen (Business College Helsinki), joka kehittää ja koordinoi lajin toimintaa Suomessa.

Tukijat