Det går att delta utan att tävla
Tävlingen i yrkesskicklighet är ett bra sätt för studerande att utveckla sin egen kompetens. Men för att uppnå det målet behöver man inte alltid tävla, utan man kan också skaffa kompetens i arrangemangen för tävlingsevenemanget.
I Omnia gjorde man Mästare2023-evenemanget till en del av studierna så att man till exempel fick studiepoäng för att fungera som Skilly-maskoten, videofilma och fotografera. Bild Skills Finland/Laura Luomalehto (Omnia).
Tarja Partanen och Nina Kauppinen vid Omnia ansvarade för koordineringen av tillgodoräknandet av kunnandet under Mästare2023 berättar hur processen framskred och hurdan respons de fick av studerandena och lärarna. Även om det inte ordnas något Mästare-evenemang vid den egna läroanstalten under de närmaste åren, kan tipsen utnyttjas till exempel i läroanstaltstävlingar, då man ordnar semifinalen eller i uttagstävlingarna till den internationella tävlingen.
Målet med Mästare2023 Esbo-evenemanget var att ta med studerande från olika områden så mångsidigt som möjligt i de uppgifter som behövs för att planera och genomföra evenemanget. Denna möjlighet utnyttjades i stor utsträckning och 1 700 studerande deltog i evenemangets arrangemang.
Exempel på arbeten som de studerande gjorde i genomförandet av Mästare2023:
- I januari–mars 2022 deltog 17 studerande i produktionen och still-fotograferingarna av videon Mästare2023 Esbo.
- Sammanlagt 37 studerande från olika områden deltog i planeringen och genomförandet av Mästare9-tävlingen som genomfördes som en långtradarturné i grundskolorna i medlemskommunerna i Omnia 3–14.10.2022.
- Som en del av Mästare-evenemangets helhet Karriärvägar skapades ett mobilspel på spelplattformen Seppo. Med hjälp av spelet kunde de som besökte evenemanget bekanta sig med yrkesområden och fundera på sin egen yrkesinriktning. I planeringen och genomförandet av spelet deltog två studerande som avlade en examensdel på 15 kompetenspoäng för yrkesmässigt arbete inom ett valfritt projekt.
- Många studerande uppträdde som maskoten Skilly vid flera evenemang före och under finalveckan.
- Studerande deltog i stor utsträckning i evenemangets bygg-, genomförande- och nedmonteringsskeden såväl i tävlingens grenområden och i Mästare9-finalen, men även i mångsidiga evenemangsarrangemang, såsom under invigningsceremonin, avslutningsceremonin samt på evenemangstorget och under miniseminarierna. Sammanlagt 678 studerande avlade valbara delar inom de gemensamma examensdelarna för aktiva studier och de fick sammanlagt 1983 kompetenspoäng och sammanlagt 90 studerande avlade yrkesprov för yrkesinriktade examensdelar. Studerande från samarbetsläroanstalten Live och studerande vid Omnias verkstäder och Kompetenscentret för invandrare Oske arbetade också med evenemangsarrangemang inom ramen för sina studier.
- Under evenemanget arbetade studerande bland annat vid ackrediterings- och informationspunkterna, på tävlingsbyrån, med organiserings-, kund- och presentationsuppgifter inom grenområdena, med fotografering och videoinspelning, som guider vid nonstop-bussarnas startpunkter och metrostationen, med mottagnings- och guidningsuppgifter vid seminarier, renhållning inomhus och utomhus (i samarbete med Live), med första hjälpen, matservicen och i utdelningen av mellanmål Dessutom deltog studerandegrupper i utomhusevenemang tillsammans med samarbetspartner, daghems- och förskolegruppernas verksamhet, garderobstjänsterna, Huili-tjänsterna, på hotellens receptioner, i VIP-lokalerna och faddercaféverksamhetet, som maskotarna Skilly och Teemu och deras handledare och i modevisningar. Studerande arbetade även med att ta emot och handleda gäster under invigningen och avslutningen av evenemanget samt som blomsterutdelare vid medaljceremonierna. De studerandes handlag syntes också i blomsterarrangemangen, blombågen, fotoväggen och uppiffningen av de som uppträdde.
Till vårt arbete hörde att planera tillgodoräknandeprocessen, planera tidtabellen och kartlägga arbetsuppgifterna i sin helhet. Vi planerade genomförandet av Wilmas Mästare-bricka i samarbete med Omnias administration och gav olika aktörer introduktion i uppgifterna: bland annat yrkeslärare inom olika områden, lärare inom de gemensamma studiedelarna och utomstående samarbetspartner.
Att engagera lärarna vid uppgifterna med att handleda de studerande planerades i samarbete med utbildningscheferna inom olika områden. I regel föreslog eller planerade Mästare-teamet eventuella arbetsuppgifter under Mästare-evenemanget i samarbete med aktörerna. Vi höll regelbunden kontakt med de lärare eller andra aktörer som ansvarar för handledningen av de studerande i form av möten. Deras uppgift var att precisera arbetsuppgifterna, ge de studerande handledning i arbetet samt planera de studerandes arbetsskift samt handledningen och bedömningen med stöd av Mästare-teamet.
Det vanligaste antalet kompetenspoäng var 3 kp, i form av en lokal valbar gemensam examensdel (med en arbetsinsats under själva evenemanget samt förberedelser inför arbetet och utvärdering). De som deltog i beredningsuppgifterna eller evenemanget i större utsträckning fick antingen en valfri yrkesexamensdel (15 kp) eller ett större antal valbara gemensamma examensdelar (max. 9 kp).
I regel deltog de studerande med iver, men naturligtvis varierade motivationen och engagemanget precis som i övrigt. En del av de studerande utförde mycket ansvarsfulla arbetsuppgifter. De upplevde Mästare-evenemanget som meningsfullt och uppskattat och var stolta över att få vara med.
Många lärare gav tack för att de studerande hade möjlighet att avlägga studier i en annan inlärningsmiljö. Mästare-evenemanget visade sig på ett nytt sätt för både lärare och studerande och de kunde skapa nätverk under evenemanget med andra kolleger och aktörer. Gemenskapen ökade.