Skip to main content

Niondeklassisterna bekantade sig med restaurangbranschen vid servitörtävlingen för juniorer

Restaurangservicegrenens expert och tränare Tuija Auramo organiserade i slutet av januari en junior-servitörstävling vid Gradias restaurang Priimus i samband med semifinalerna för Mästare2020. Tävlingen var riktad till niondeklassister och dess syfte var att öka yrkesutbildningens attraktionskraft och samarbetet med grundskolorna.

Jag fick idén från två internationella tävlingar. Förra våren var jag med som sakkunnig vid Estlands nationella yrkesskicklighetstävling och där såg jag hur ivriga grundskoleeleverna var över de uppgifter som var riktade till dem på tävlingsområdet. Bland annat lagade de flätor, funderade på hur mycket socker som finns i en limsaflaska, bakade bakelser och gjorde kort och dekorationer av blommor. Jag blev allt mera övertygad vid WorldSkills-tävlingen i Kazan, där en av Young Skills -grenarna var Restaurant Service. Jag kombinerade dessa två och då föddes Junior-servitörtävlingen.

Tävlingsinbjudan skickades till alla studiehandledare i Jyväskylä regionens grundskolor samt till hushållslärarna. Tävlingen väckte mycket intresse, men till följd av den korta anmälningstiden blev det endast tre deltagare.

Förberedelserna gjordes tillsammans med semifinalförberedelserna, så att alla hade samma tidtabell, öppningsceremoni, program för medföljande vuxna och så vidare. Uppgifterna skapade jag tillsammans med min kollega Riitta Tiainen. Som ledare och domare för tävlingen agerade WorldSkills deltagaren Suvi Minkkinen. På grund av sin ålder och bakgrund är Suvi en utmärkt rollmodell för grundskoleleverna.

Bra feedback och utvecklingsidéer

Tävlingen framskred riktigt trevligt. Deltagarna och de medföljande vuxna var nöjda med dagen. De praktiska arrangemangen fungerade riktigt bra, uppgifternas nivå var lämplig och tävlingens atmosfär var stöttande och inspirerande. Även kunderna gav bra feedback.

Denna gång inledde vi marknadsföringen allt för sent, så nästa år borde vi göra det tidigare. Uppgifterna kunde planeras tillsammans med någon av hushållslärarna.

Tävlingen skapade ny verksamhet vid Priimus-kampuset och det kom förfrågningar om man får kopiera idén. Tävlingen var även bra med tanke på samarbetet mellan grundskolan och Gradia. Genast nästa vecka kom det förfrågningar om att ordna undervisning i festdukning för två grupper grundskoleelever. Dessa kommer att äga rum i mars.

Evenemanget var så roligt och fick så mycket uppmärksamhet, att jag tillsammans med mina kollegor gärna fortsätter dess utveckling och organiserar Junior-servitörtävlingen på nytt igen nästa år.

Uppgifter som passar niondeklassister

Tävlingen består av fem olika uppgifter:

Uppgift 1.

Deltagaren dukar bordet, tar emot kunden och serverar två personer i enlighet med kundernas önskemål. Kunderna beställer huvudrätt och efterrätt. Dessutom serveras det bröd och smör. Som dryck erbjuds det isvatten och svagdricka.

Uppgift 2. Igenkänning

Deltagaren känner igen vanliga servitör- och köksredskap och produkter. Exempelvis bricka, handtrasa, sockerskål, gräddkannor, farinsocker, kanelstång, lime osv.

Uppgift 3. Servettvikning

Deltagarens gör två servettvikningar som denne väljer själv.

Uppgift 4. Återvinning

Deltagaren ska känna igen vilket material som använts för det ”nya” föremålet

Uppgift 5. Energi

Deltagaren ska bedöma hur många sockerbitar det är i en limsaflaska.

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide