Nyhetsbrev: De unga förmågorna skiner ikapp!

Den andra dagen av Mästare2019, FM-tävlingarna i yrkesskicklighet, sätts de tävlandes yrkesskicklighet på prov för tävlingsdagen är lång: från kl. 9 på morgonen till 18 på kvällen. I Joensuu Areena har man fått se fina prestationer och koncenterade arbetsutföranden! De unga förmågorna har verkligen fått skina ikapp!

taitaja2019tiedote4.jpg

CAD-planering, Iida Viitamäki (Tampereen seudun ammattiopisto Tredu) Bild: Milja Putkonen / Karelia ammattikorkeakoulu / Skills Finland

− Evenemanget är ett skyltfönster för yrkesutbildningen och det utvecklar den. Tävlingen uppmuntrar ungdomar att visa och använda sitt kunnande och den är ett fint sätt att fördjupa sin yrkesskicklighet och stärka sitt självförtroende redan under studierna. För läroanstalterna och lärarna är Mästare ett bra tillfälle för att uppdatera kunskaper och färdigheter, skapa nya kontakter till företagsvärlden och till andra läroanstalter. När man lär sig av andra och får ny iver i det egna arbetet, hålls undervisningens kvalitet på en hög nivå, säger undervisningsrådet Seija Rasku från Undervisnings- och kulturministeriet.

Mästare-tävlingen är en unik plats för den ungas lärande. I finalen 2015 i grenen restaurangkock tävlade Pyry Räty,och han har upplevt att Mästare-tävlingen var en språngbräda i hans karriär inom restaurangvärlden.

− Tävlingen höjde min yrkesstolthet och stresstålighet. Allt det jag lärde mig i förberedelserna och i tävlingssituationen har varit värdefullt! Yrkesskicklighetstävlingen är betydelsefull också i CV:n och med den skiljer man sig från de andra, framhåller Pyry Räty som arbetar som kock på restaurang Palace i Helsingfors.

− Jag har fått mera arbetserfarenhet både i Finland och även internationellt i branschens topprestauranger. Man blir hungrig när man äter och inom den här branschen finns det goda möjligheter att tävla också i fortsättningen!

Mästare9 är högstadieelevernas fest

Förutom yrkesstuderande får även högstadieelever visa sina färdigheter vid Mästare-evenemanget. I ishallen i Joensuu var det liv och rörelse ända från morgonen när över hundra tävlande med sina hejaklackar satte igång i Mästare9-finalen. I tävlingen löser lagen olika uppgifter som kräver händighet och grupparbetsfärdigheter som en bantävling, där det snabbaste och händigaste laget vinner.  De lag som man kan följa med i Joensuu har kvalificerat sig via 36 lokala och regionala tävlingar som ordnats i hela landet. Sammanlagt deltog nästa 6 600 högstadieelever i dessa tävlingar.

Träffa Mästare på torget!

Ett Tavataan torilla!-tillfälle (Vi träffas på torget) startar kl. 18.15 på torget i Joensuu. Det bjuds på musik och på scenprogram som Joensuu stad står för.

Tilläggsinformation

Mästare2019-tävlingsledare Anne Karppinen.