Nyhetsbrev: Mästare-tävlingen är ett samarbete mellan utbildningen och arbetslivet

Mästare, FM-tävlingarna i yrkesskicklighet är en viktig plattform för diskussion mellan yrkesutbildningen och företagen, och evenemanget ordnas också i nära samarbete med företagslivet. Uppgifterna som man planerat tillsammans, domararbetet samt rekryteringsmöjligheterna ger mycket både åt läraren och företaget, men särskilt gynnar de den unga människa som siktar in sig på arbetslivet.

taitaja2019tiedote2.jpg

CNC-maskinbearbetning, tävlare Rasmus Kaatrasalo (Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä). Bild: Tomi Järveläinen / Riveria / Skills Finland

På Mästare märks samarbetet mellan företagen och yrkesutbildningen i hela evenemanget. Företagsrepresentanter sammanställer tävlingsuppgifterna tillsammans med lärare, fungerar som domare och levererar material och apparater till grenarna. Företagen får i sin tur på Mästare diskussionskontakt med yrkesutbildningen och de får på första parkett syna de framtida finländskatalangerna för rekrytering av toppförmågor.

Redan det att man deltar i tävlingen berättar om den unga människans iver för sin egen bransch och om motivationen att utvecklas.

− Oberoende av gren så utvecklar Mästare den ungas färdigheter för arbetslivet. I tävlingen krävs förmåga att tåla stress samt förmåga att arbeta självständigt och att planera sitt eget arbete. Mästare är en fantastisk plats för att få träning inför arbetslivet, understryker Skills Finland rf:s Mästare-chef Jarmo Linkosaari.

−På Mästare ser man också många aktörer inom den egna branschen, och det finns inget annat evenemang som når upp till nätverkandet under tävlingen. Många tävlande har också genast efter examen en arbetsplats som väntar.

Mästare-evenemanget är en strålande rekryteringskanal. Mästare2019-evenemanget har över 300 samarbetspartner, och 22 av dem är huvudsamarbetspartner. Huvudsamarbetspartnern Pohjois-Karjalan Osuuskauppa (PKO) erbjuder sommarjobb åt 24 Mästare-finalister.

−Våra yrkesexperter är domare i åtta grenar och vi erbjuder sommarjobb åt de tre bästa deltagarna i dessa grenar. Vi vill på detta sätt förgylla och uppskatta de unga mästarnas yrkesskicklighet, säger PKO:S verkställande direktör Juha Kivelä.

Under Mästare kan företagen rekrytera finalister i TaitajaRekry-tjänsten och erbjuda dem arbetsmöjligheter.

Tilläggsinformation

Mästare2019-tävlingsledare Anne Karppinen.