Skip to main content

Företagande hör till alla studier

Vi intervjuade Konsta Ojanen som ansvarar för grenen kundservice och försäljning i Mästare2022-tävlingen och som ser till att företagande syns i alla grenar i Mästare-evenemanget i Björneborg.

Vem?Ojanen_Konsta_300px.jpg

  • Konsta Ojanen, lektor vid WinNova.
  • Lärare i affärsverksamhet i över 20 år. Har undervisat i synnerhet kundservice, försäljning och företagande under de senaste åren.
  • Har tränat studerande till Mästare i cirka 10 år.
  • Grenansvarig för kundbetjäning och försäljning i Mästare2022-tävlingen.
  • Avslutar EuroSkills-expertperiod.

Hur har företagande varit med i arbetsbilden under din karriär?

I grunderna för examen i affärsverksamhet syns företagstemat mycket tydligt i många examensdelar, våra studerande har mycket aktivt avlagt både examensdelen Att arbeta inom ett företag och Planering av företagsverksamhet. Vid en stor läroanstalt har vi erbjudit dessa examensdelar även för andra utbildningsområden. Självfallet är företagsavsnitten mycket populära i yrkesexamina inom den kommersiella branschen.

Även i det dagliga arbetet kan man arbeta med företag och företagare inom olika branscher i samband med inlärning i arbetet och samarbetsprojekt som genomförs med olika studerande. Beroende på tyngdpunkten i projektverksamheten bjuder vi ofta in representanter från företagarorganisationer till styrgruppen.

Jag har arbetat som Mästare-tränare för grenen kundservice och försäljning i cirka 10 år. Vid min läroanstalt avlägger studerandena inom affärsverksamhet under det första året Ett år som företagare-programmet. Mina studerande har kommit ända fram till finalen i båda tävlingarna och det här har varit mycket minnesvärda stunder.

På vilket sätt beaktas särskilt företagande i Björneborg?

I Mästare-tävlingens gemensamma tyngdpunkter strävar vi i Björneborg efter att särskilt lyfta fram företagsamhet. Detta framgår av att det i varje gren i finaluppgifterna borde vara lätt att identifiera företagande och företagarliknande verksamhet både för konkurrenter och för publiken. På så sätt strävar vi efter att betona att företagande, oberoende av bransch, i många verksamheter är en nödvändighet för att möjliggöra lönsam verksamhet.

I samband med finalen samlar man in praxis om hur man lyfter fram företagsverksamhet och belönar bästa praxis. Ge ett konkret exempel på hur företagande kommer fram.

Bästa exemplet kan jag ge från min egen gren inom kundservice och försäljning. I bedömningen kan man till exempel beakta att den tävlande strävar efter att fästa uppmärksamhet vid marginalerna för de produkter som säljs, ökningen av köpen i medeltal genom tilläggsförsäljning och presentation, ökningen av kundnöjdhet och minimeringen av svinn.

Jag vet att det i många grenar har planerats riktigt fina lyft inom företagarverksamhet till vårens final, men jag kan ännu inte avslöja dem i detta skede. Kostnadseffektiv verksamhet och optimering av arbetsskedena finns dock på kravlistan i många grenar.

Taitaja2021 asiakaspalvelu ja myynti.jpg

Kundbetjäning och försäljning -gren i Mästare2021 Uleåborg. Bild: Henna Jokinen, Redu.