Skip to main content

Nya färdigheter och glada möten vid WorldSkills Europes sekretariat

Skills Finlands kansliföreståndare Maria Atzmon arbetade vid sidan av sitt dagarbete på deltid vid WorldSkills Europes sekretariat 2018–2023. WSE är organisationen som står bakom EuroSkills-tävlingarna. I intervjun berättar Maria vad hon fick uppleva under sina år där.

Maria_Atzmon_WSE2.jpg

Maria och Nicki Quist, då Head of Event and Communications från EuroSkills Herning 2025 -organisationen.

Hur fick du jobbet vid WorldSkills Europe?

WSE meddelade på sin webbplats våren 2018 om ett ledigt jobb. Jag såg annonsen lite av misstag och en stund efter att jag funderat på saken tog jag upp det med den dåvarande verksamhetsledaren Eija Alhojärvi. Hon var uppmuntrande och sade att det utan tvekan lönar sig för mig att söka jobbet och att vi kunde avtala separat med Skills Finland om arbetsarrangemangen. Jag funderade ännu några dagar på saken och det var nog sista möjliga ansökningsdag när jag skickade in ansökan. Intervjun gjordes på distans under Mästare-tävlingarna i Tammerfors i en lite stojig och stimmig situation. Den dåvarande styrelsemedlemmen Stefan Praschl från Österrike intervjuade mig. Uppenbarligen gick intervjun bra eftersom jag började jobbet den 15 juni 2018. EuroSkills Budapest hösten 2018 var min första tävling i WSE-rollen.

Vilka uppgifter hörde till ditt arbete?

Jag inledde arbetet med titeln Administration and Membership Services Coordinator, som 2022 ändrades till Director of Administration of Membership. Jag arbetade i det internationella samarbetet: sekretariatet bestod av sex personer utöver mig, varav två från England, två från Nederländerna, en från Italien och en från Ungern.

Min arbetsbeskrivning var mycket mångsidig och omfattade mötes- och researrangemang för styrelsemedlemmar och sekretariatet. Jag fungerade som mötessekreterare vid styrelsemöten, generalförsamlingar och strategiska möten samt vid behov även för andra ad hoc-möten och upprättade protokoll över dem på engelska. Jag utarbetade också möteshandlingarna för ovan nämnda möten tillsammans med verksamhetsledaren samt skickade möteskallelser och gjorde övriga mötesarrangemang.

Jag var sekretariatets kontaktperson för medlemsländerna. Under tävlingarna var jag sammankallare och koordinator för det utvidgade sekretariatet och ansvarade för Member Support-verksamheten. Till de länder som var intresserade av medlemskap i WSE berättade jag vad ett medlemskap innebär, vad det förpliktar till och hur ansökningsprocessen går till. Ibland var jag även tvungen att meddela och motivera varför ett medlemskap inte var möjligt. Introduktionen av de nya medlemsländerna och deras delegater ingick också i mina arbetsuppgifter. Jag var medlem i sekretariatet vid EuroSkills Progress Meeting-mötena, där man följde upp den dåvarande organisationens framsteg i tävlingsarrangemangen, och jag gjorde utvärderingsbesök gällande platserna för generalförsamlingarnas möten. Antalet mötesdagar utomlands var tiotals per år.

Maria_Atzmon_WSE1.jpg

Till vänster från WSE:s sekretariat: Director of Administration of Membership Maria Atzmon, Director of Marketing and Communications Tom York samt Director of Sponsorship and Partnership Zsofia Csiszar. Bilden är tagen på EuroSkills Graz 2021.

Vad lärde du dig?

Även om man säger att en gammal hund inte kan lära sig sitta, tycker jag att jag har lärt mig mycket under dessa 5,5 år. Jag lärde mig att se Skills-verksamheten ur ett annat perspektiv och på ett bredare plan. Jag lärde mig hur man agerar i det internationella sekretariatet, där man förutom några fysiska möten per år håller mötena på distans och alla agerar självständigt och enligt sina egna tidtabeller. Huvudsaken är att arbetet sköts. Gemensamma Zoom-möten hölls varannan vecka i

sekretariatet. Jag lärde mig att det i en stor internationell heterogen organisation är mycket viktigt att vara diplomatisk och kunna uttrycka sig enkelt och tydligt, både skriftligt och muntligt. För de flesta WSE-medlemmar är engelska dock det andra eller tredje språket. Jag lärde mig också nya tekniska färdigheter, i och med coronapandemin övergick allting helt plötsligt till distansmöten och för att ordna möten med över 30 medlemsländer behövdes nya tekniska färdigheter.

Det var ofta arbetsamt att skriva mötesprotokoll, eftersom mötena slingrade sig fram, det fanns många deltagare och debattörer och man hoppade från en agendapunkt till en annan. Det var dock bra övning, både med tanke på att plocka ut och komprimera rätt saker och med tanke på engelskan.

Flyttningen av EuroSkills-tävlingarna från S:t Petersburg på grund av kriget orsakade mer arbete, eftersom man med snabb tidtabell måste hitta en ny tävlingsarrangör som behövde exceptionellt mycket stöd från sekretariatet i arrangemangen. Sammantaget lärde jag mig att det inte lönar sig att bli uppskrämd, utan att man identifierar problem och tillsammans söker den bästa möjliga lösningen. Jag lärde mig också att man får hjälp och måste be om hjälp.

Maria_Atzmon_WSE3.jpg

Workshop Manager för Plastering and Drywall Systems -grenen lär sig grenens krav genom att själv prova på.

Har ditt arbete gett något nytt till Skills Finland?

Jag tror att mitt arbete inom WSE också var till nytta för Skills Finland av ovan nämnda orsaker. Med tiden tror jag att kommer vara till ännu mer nytta när Abilympics 2027-arrangemangen kommer igång ordentligt. Kännedom om hela EuroSkills-nätverket hjälper också arbetet i Skills Finland. Jag tycker inte att jag har varit så lättstressad förut, men efter dessa år är jag kanske ännu lugnare, allting ordnar sig alltid.

Vad har blivit kvar i minnet från dessa år?

Alla resor med ett kunnigt, flitigt men avslappnat sekretariat minns jag väl. Likaså framgångar med de utmaningar som coronaviruset och kriget mellan Ryssland och Ukraina medförde. Framför allt minns jag de glada träffarna med Skills under olika möten, förberedelseveckor och själva tävlingarna. Platserna byttes ut, men människorna förblev till stor del oförändrade, ivriga och vänliga.