Skip to main content

I Mästare-tävlingen testades artificiell intelligens

Artificiell intelligens gjorde sin debut i årets Mästare-tävling i två tävlingsgrenar. I grenarna datorer och nätverk samt mediaplanering fick tävlarna för första gången prova hur artificiell intelligens kan hjälpa till att utföra uppgifterna.

karusellikuva_4_Emma_Paananen.jpg

Emma Paananens tävlingsarbete.

Tävlingen i Kuopio mätte både teknisk kompetens och kundservicefärdigheter i grenen datorer och nätverk. I finalen löste deltagarna olika installations- och underhållsutmaningar i Linux- och Windows-miljöer. Även molntjänstkompetensen mättes.

Grenansvarig Marko Miettinen från Savon ammattiopisto säger att artificiell intelligens stödde de tävlande i informationssökningen. Istället för enbart Google-sökning fick de använda en AI-baserad sökmotor som istället för en lista över träffar erbjuder smarta svar som insamlats från olika ställen och redigerats. Dessutom fanns det en testpunkt för publiken under finalen, i vilken man samlat in uppgifter från tidigare WorldSkills-, EuroSkills- och Mästare-tävlingar. Vid testpunkten kunde tävlingsgästerna testa hur behändigt artificiell intelligens söker svar på frågorna inom ämnesområdet genom att utnyttja databanken.

AI revolutionerar även IT-branschens informationssökning

marko miettinen 300.jpg– Artificiell intelligens är en bra partner när man snabbt behöver exakta svar på frågor i realtid. I dagens läge mäts till exempel IT-stödpersoner och ICT-montörers arbetsresultat utifrån hur snabbt de kan lösa kundernas problem.

Wikipedia vet att artificiell intelligens är en dator eller ett datorprogram som kan utföra funktioner som kan anses vara smarta. Exempel på sådana uppgifter är taligenkänning, datorseende och översättning mellan naturliga språk.

När han blir tillfrågad om artificiell intelligens någon gång i framtiden skulle kunna fungera helt självständigt som till exempel telefonstöd för en nätoperatör, svarar Miettinen att ”man måste tro det”.

– Artificiell intelligens har utvecklats och utvecklas fortfarande med enorma kliv.

Till exempel Microsofts Bing kan svara mycket bättre än Google på till exempel frågan huruvida en stor teve ryms i sin förpackning i baksätet av en Peugeot Fastback. Å andra sidan lönar det sig att förhålla sig något kritiskt till vad artificiell intelligens säger, eftersom den inte bara samlar in information från tillförlitliga källor, utan också allsköns diskussionsforum.

AI är en bra sparrningspartner inom den kreativa branschen

Milla Hentunen 300.jpgHur syns då artificiell intelligens inom de kreativa branscherna, till exempel i grundexamen i mediebranschen och visuell framställning, som undervisas av Milla Hentunen vid Savon ammattiopisto.

– Den är en bra diskussionspartner när man inte har en kollega eller någon annan i närheten som man kan bolla idéer med. Enligt min egen erfarenhet börjar man ofta fråga artificiell intelligens om den ”kanske skulle veta” något. Man har kanske mer förtroende för Googleresultat, eftersom de har använts så länge som det primära sättet att söka information, säger Hentunen, som var grenansvarig för mediaplanering i Mästare2024-tävlingen.
Miettinen instämmer.

– Under studierna har man alltid stöd av läraren som man kan vända sig till vid svåra problem. Detta stöd finns inte alltid i vardagen av en ung yrkesperson, så ju bättre man kan använda artificiell intelligens för att söka svar, desto bättre.

Å andra sidan effektiviserar artificiell intelligens redan arbetsuppgifterna inom den kreativa branschen, och det är möjligt att kompetens inom artificiell intelligens får ett eget värde i en rekryteringssituation.

Därför är det viktigt att studerande behärskar grunderna i artificiell intelligens. I skolan syns detta i programvarukompetensen. Till exempel i bildbehandlingsprogram ger de nya versionerna användarna funktioner som ligger ett par klick bort, när tidigare versioner har krävt mer arbete för samma slutresultat.

– Det finns yrkespersoner inom marknadsföringskommunikation i min egen bekantskapskrets, som till stor del producerar till exempel nyckelordsanalyser, bilder till webbplatser och varumärkesböcker med hjälp av artificiell intelligens. Å andra sidan hör det också till yrkesskickligheten att man kan redigera AI-förslagen enligt både den egna och kundens stil, berättar Hentunen.

Den mänskliga faktorn är och förblir

Traditionell kundservice kommer inte heller att försvinna på ett ögonblick. Därför fanns det i grenen datorer och nätverk en del där man mätte den tävlandes förmåga att agera i en s.k. verklig kundservicesituation. Här hjälpte de tävlande ”en pensionär med att installera Elisa Viihdeboksi på datorn”, medan kundservice var del av alla tävlingsuppgifter inom mediaplaneringen.

Artificiell intelligens syns ännu inte som sådan i de officiella utbildningsprogrammen vid Savon ammattiopisto, men vem vet vad som kommer att hända under de närmaste åren. Artificiell intelligens är dock ofta med som ”gäststjärna”. På tal om gäststjärnor fick Mästare-tävlande i grenen mediaplanering värdefull handledning av fotografen Antti Karppinen, som är en av de främsta användarna av artificiell intelligens inom visuell framställning i Finland. Karppinen låg också bakom varumärkesbilderna för Mästare2024.

- Tävlingsdeltagarna kunde utnyttja Anttis briefing mycket fint. Nog var man ju lite spänd före tävlingen – det fanns ingen tidigare erfarenhet av att använda artificiell intelligens i tävlingarna att bygga på, säger Hentunen.

Även erfarenheterna i grenen datorer och nätverk var endast positiva. Miettinen säger att detta syntes i de tävlandes poäng, som till många delar var högre än ifjol.

I Mästare-tävlingen i Kuopio kröntes Justus Sääskilahti från Tampereen seudun ammattiopisto Tredu till vinnare i grenen mediaplanering. Som den bästa inom grenen datorer och nätverk valdes Aku Kilpinen från Forssan ammatti-instituutti.

Text: Marja Berisa