Viljan att samarbeta kräver förtroende
Intervju med överdirektör Petri Lempinen, undervisnings- och kulturministeriet. Intervjun är en del av materialet Lärarrum för toppkompetens.
Varför är det viktigt för Finland att delta i yrkesskicklighetstävlingar?
Det är fråga om finländsk kompetens som yrkesutbildningen producerar för arbetslivet. Om vi vill ha framgång som nation behöver vi utöver goda grundfaktorer även toppexperter som kan göra saker som vem som helst inte kan. Med hjälp av dem går vårt näringsliv framåt.
Deltagandet i tävlingarna återspeglar hur omfattande yrkesutbildningen är. Vi ser hur många grenar, det vill säga yrkesområden, vi har möjlighet att skicka tävlande till. Å andra sidan ser vi också vad vårt utbildningssystem kan åstadkomma.
Jag måste dock säga att unga som avlagt en yrkesinriktad grundexamen inte klarar sig med den kompetensen ute i världen. Därför har vi träningsverksamhet där man också utnyttjar yrkes- och specialyrkesexamina för att förbereda deltagarna inför tävlingen.
Hur viktigt är samarbete mellan läroanstalterna i stödjandet av toppkunnande och i tävlingsverksamheten?
Finland är ett litet land och vi har begränsade resurser. Vi måste samarbeta för att kunna svara på de kompetensbehov som finns i arbetslivet. Utbildningsanordnarna ska dela arbetet mellan varandra och vara beredda att be varandra om hjälp.
Samarbete över läroanstaltsgränser är viktigt för att man ska kunna sammanföra entusiasmen och intresset för kunnandet och nå nästa nivå.
Samarbete gör det möjligt att jämföra den egna verksamheten och prestationsförmågan med vad andra har. Världen förändras, och utbildningen måste förändras med den. På så sätt hittar man partner att föra saker vidare med.
Tillsammans är vi mer.
Vad skulle det kunna vara i praktiken?
Yrkesmässig utveckling kan uppstå i arbetsgemenskapen om läraren vågar dela med sig av sina erfarenheter och tankar. Både på den enskilda lärarens och läroanstaltens nivå. På så sätt kan man utveckla modeller som gagnar alla.
Viljan att samarbeta kräver förtroende, även om man ännu inte känner kollegorna som jobbar på andra sidan Finland. När man utsätter sig för respons uppstår diskussion, och på så sätt man kan föra saker vidare.
På vilket sätt främjar Mästare-evenemanget uppkomsten och synligheten av finländskt toppkunnande?
Tävlingsverksamheten är ett visitkort för den finländska yrkesutbildningen. Med hjälp av Mästare-evenemanget visar man för den stora allmänheten och näringslivets beslutsfattare vad denna utbildning och de som avlagt den kan göra.
Samtidigt lyfter vi fram hur mångsidig yrkeskompetens som behövs i samhället.
Hur skulle vi kunna nå fler studerande?
Vi arbetar mycket för att utveckla toppkunnandet. Vi håller på att lära oss hur detta kan realiseras i det dagliga arbetet. Hur tillämpas denna lärdom i vardagen och undervisningen?
Därför framför jag oss alla en gemensam utmaning. Hur skulle varje yrkesstuderande kunna få något mer och bättre än vad hen får för närvarande?
6. Har du några andra hälsningar till lärarna och läroanstalterna?
Hur förklarar man verksamhetens betydelse i vardagen för de lärare eller utbildningsområden som kanske inte deltar i denna verksamhet vid läroanstalten i fråga? Hur kan vi utvidga denna krets?
Jag tror på att deltagande i verksamheten hjälper lärarna att utvecklas i sitt eget yrke. Det skapar glädje, insikter och inlärning även i lärarens arbete.
Hur skulle vi kunna utvidga den krets som kan dra nytta av detta, även om det inte finns egna tävlande att träna?
Man får aldrig glömma att det arbete som görs för tävlingslaget samtidigt innebär att kompetensen utvecklas för att främja det finländska samhället och Finlands framtid.