Att delta i Mästare är en gemensam sak för hela läroanstalten
Saimaan ammattiopisto tilldelades 2024 års Mästare Tsemppari-pris. Läroanstaltens Mästare-ansvariga, Kati Minkkinen, berättar hur de har organiserat sitt deltagande i tävlingsverksamheten.
Kati Minkkinen
- Lektor och Mästare-ansvarig vid Saimaan ammattiopisto. Ansvarar för Sampoes Mästare- och Mästare9-verksamhet och fungerar även som Mästare9-regionansvarig i Sydöstra Finland.
- På fritiden tränar hon friidrottare. Har avlagt Yrkesexamen för tränare, Specialyrkesexamen för coaching samt utbildning inom mental träning. Är grenutbildare i korta häcklöpningar för Team Finland ungdomar. Ingår i Finlands Friidrottsförbunds värdetävlingsteam. Har tränat en idrottare till topp 2 i världsrankingen för U20.
- Har tävlat i sprint på nationell nivå, spelar golf, cyklar och åker skidor på vintern.
Tsemppari-priset kom som en fullständig överraskning för oss och det känns fantastiskt att få en sådan utmärkelse. Det betyder mycket för vår läroanstalt. Vi firar priset gemensamt på Sampo-dagen den 3 april 2025. Denna dag har traditionellt varit en festdag på vår läroanstalt.
Tävlingsverksamhet är en del av vår strategi
Tävlingsverksamheten är inskriven i vår läroanstalts strategi. Där finns bland annat följande mål, som Mästare passar utmärkt in i:
- Vi strävar efter olika erkännanden och utmärkelser – Tsemppari-priset passar perfekt in i vår strategi.
- Vi utvecklar teaminlärning – I Mästare-träningarna lär sig studerande även i team.
- Vi etablerar dialogmöjligheter mellan team och över utbildningsområden och enheter – Även här passar Mästare-verksamheten väl in. Vi samarbetar även över ämnesgränser.
- Vi ökar de studerandes deltagande i beslutsfattandet – I Mästare-träningen beaktas de studerandes behov och önskemål. De får själva påverka.
- Vi utvecklar nya inlärningsmetoder, former och samarbetsmodeller – Tävlingsverksamheten i Mästare stödjer också detta mycket väl.
- En lärande och engagerad personal – Även lärarna utvecklas och lär sig genom Mästare-verksamheten. Läraren måste vara engagerad och motiverad, vilket i sin tur inspirerar de studerande och ger dem tro på att lyckas.
- Våra läroanstaltsvärderingar – Mästare-verksamheten stämmer mycket väl överens med våra värderingar. Studerande får mer mod och självförtroende, lär sig tillsammans och upplever glädje i detta. Deras färdigheter och kunskaper utvecklas.
Mästare-deltagandet gynnar både studerande och lärare
Sampon Taitaja-finalistit 2024.
På vår läroanstalt uppmuntras deltagande i Mästare redan i början av studierna. Som Mästare-ansvarig är min uppgift att informera om tävlingarna och inspirera de studerande att delta. Dessutom stödjer och tränar lärare från olika områden de studerande. Skills-grenledare och experter är med, och varje år fungerar även några av våra lärare som domare eller grenansvariga i tävlingen. Deltagandet är en gemensam insats för hela gemenskapen, där olika aktörer samarbetar.
Studerande som vill delta i Mästare-semifinalerna anmäler sig till sin egen lärare, som sedan för vidare informationen till mig. Lärare uppmuntrar också aktivt de studerande att delta. När en lärare ser potential i en studerande, ger de stöd och inspiration att våga delta. Även tidigare Mästare-deltagare berättar för sina studiekamrater om tävlingen.
Mästare-verksamheten utvecklar både studerande och lärare. Studerande får en djupare förståelse för det de redan lärt sig, medan lärarna håller sig uppdaterade och kontinuerligt utvecklar sina egna kunskaper. Mästare-tävlingsverksamheten sammanför dessutom lärare från olika områden och stärker gemenskapen.
Antalet studerande som deltog i semifinalerna för Mästare2025 förblev nästan detsamma som tidigare, men vi fick deltagare från fler utbildningsområden. Jag hoppas att när antalet områden ökar, kan vi nästa år också öka det totala antalet tävlande.
Tsemppari-priset uppmuntrar mindre utbildningsanordnare
När utbildningsanordnarnas priser beräknas utifrån placeringarna i tävlingarna, hamnar ofta stora utbildningsanordnare i topp eftersom deras lag också är större. Därför delar Skills Finland ut Tsemppari-priset till en mindre utbildningsanordnare som utmärkt sig på andra sätt i Mästare-verksamheten.
Tsemppari-priset ges till en utbildningsanordnare som antingen har ökat antalet anmälda till Mästare-semifinalerna avsevärt, anmält ett stort antal tävlande i förhållande till sin storlek eller på annat sätt visat särskild aktivitet i Mästare-verksamheten under året. Pristagaren utses av en belöningsarbetsgrupp som utsetts av Skills Finlands styrelse.
I år gick Tsemppari-priset till Saimaan ammattiopisto Sampo. Sampo har ökat antalet semifinaldeltagare markant – från åtta tävlande för tre år sedan till 24 tävlande idag. Läroanstaltens atmosfär, uppmuntrande kommunikation och inställning till Mästare-verksamheten har varit exemplariska.